5 december 2023
Hoe is 't?
Hoe is 't? |
Ik zoek hulp! |
Heb je een dipje, voel je je slecht in je vel, zie je het niet meer zitten? Het overkomt iedereen wel eens. Erover praten helpt of laat je bijstaan door professionele hulpverleners. Zij maken het verschil.
Hulpaanbod extern Defensie
Hieronder vindt u verschillende organisaties buiten Defensie die mentale hulp verlenen. Sommige van deze organisaties verlenen algemene hulp, andere verlenen hulp bij specifieke problemen. Dit kan zijn per telefoon, chat, ter plaatse en al dan niet anoniem. Per organisatie lijsten we op waarvoor u deze kan contacteren en de mogelijke contactmiddelen.
Algemeen
Onder "algemeen" vindt u hulpaanbieders die hulp bieden voor een waaier aan zorgen/problemen en die u indien nodig kunnen doorverwijzen naar de hulpverlener gespecialiseerd in een bepaalde zorg/probleem.
Er staat altijd iemand paraat om jou te helpen in nood
Je mag naar 112 of 101 bellen als je dringend de brandweer, een ambulance of de politie nodig hebt.
Het nummer 112 & 101 is 7 op 7 dagen en 24 op 24 uur bereikbaar.
Waarom contacteren?
- Als een gebouw, bos of auto in brand staat.
- In geval van een ernstig ongeval met gewonden of doden.
- Wanneer je slachtoffer of getuige bent van een gevecht.
- Als je iemand ziet inbreken in een huis.
Hoe contacteren?
Meer info?
website: https://112.be/nl
Telefoonnummer: 112 (gratis nummer)
Dokter van wacht nodig?
Waarom contacteren?
Heb je een medisch probleem als je vaste dokter er niet is:
- in het weekend
- op feestdagen
Bel enkel naar 1733 voor medische problemen die niet kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen dokter.
Hoe contacteren?
Snel geholpen in enkele eenvoudige stappen
- Bel 1733
- Kies je taal: druk 1 voor Nederlands, 2 voor Frans, 3 voor Duits en 4 voor Engels
- Geef je postcode in en sluit af met een hekje (#)
Meer info?
Telefoonnummer: 1733 (zonaal tarief)
(ook te bereiken via het nummer +3225249889 (bv. voor GSM-abonnementen bij buitenlandse telecomoperatoren).
JAC - Jongeren advies centrum
Waarom contacteren?
Het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 jaar met al hun vragen en problemen over:
- Problemen thuis
- Op zoek naar je eigen stek
- Vragen over seks
- Slachtoffer van geweld of misbruik
- Geldproblemen
- Vragen over drugs
- Vragen over pesten
- Informatie over alleen gaan wonen
- Vragen over rechten en plichten
Je kan in het JAC terecht met elke vraag.
Hoe contacteren?
Je kan contact opnemen met het JAC via:
- Chat [Link Chat] (open van maandag tot en met vrijdag van 13u tot 19u)
- mail [Link naar de mail]
- Telefoon [Link naar zoeken locatie]
- Langs gaan [Link naar zoeken locatie]
Meer info?
website: https://www.caw.be/jac/
mailadres: https://www.caw.be/jac/contacteer-ons/mail/
Telefoonnummer: volgens uw regio (zonaal tarief)
OCMW - Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn
Waarom contacteren?
Het OCMW heeft tot taak aan personen en gezinnen de dienstverlening te verzekeren waartoe de maatschappij gehouden is.
Het is een systeem dat iedereen moet toelaten om een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Het biedt bescherming aan personen en gezinnen die niet genoeg middelen hebben om menswaardig te leven.
Het begrip ‘menselijke waardigheid’ houdt in dat je je op zijn minst:
- kunt voeden,
- kunt kleden,
- kunt huisvesten,
- kunt wassen en verzorgen, en
- toegang hebt tot gezondheidszorg.
Als iemand door moeilijkheden niet meer de nodige middelen heeft om dat te doen, is het OCMW er om te helpen.
De steun die het OCMW verleent, neemt verschillende vormen aan. Hij hangt af van de situatie van de persoon. Het kan gaan om financiële (leefloon of equivalent leefloon), psychosociale en andere medische hulp.
Hoe contacteren?
Er bestaat een OCMW in elke gemeente. Heb je advies nodig of wil je een steunaanvraag indienen, dan moet je je wenden tot het OCMW van de gemeente waar je woont.
Meer info?
website sociale zekerheid met info over het OCMW: https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/sociale-bijstand-en-ocmw/wat-doet-een-ocmw
Telefoonnummer: volgens uw gemeente (zonaal tarief)
CAW - Centrum algemeen welzijnswerk
Waarom contacteren?
Een centrum voor algemeen welzijnswerk (CAW) biedt deskundige hulpverlening aan mensen met problemen. Samen met u zoeken hulpverleners naar de mogelijkheden die bij uzelf en in uw omgeving te vinden zijn. Zij kunnen u ook de weg wijzen naar andere diensten.
Jouw vraag is onze eerste zorg
Iedereen heeft het wel eens moeilijk. Dat hoort bij het leven. Je kan dan in alle vertrouwen terecht bij een hulpverlener van het CAW.
Wanneer je een beroep doet op het CAW, zijn er verschillende vormen van hulp mogelijk. Simpelweg 'tussen de mensen zijn' in een inloopcentrum, of informatie en advies geven. Maar ook langere begeleidingstrajecten, opvang of crisishulp wanneer de nood hoog is. Jij bepaalt steeds wat er gebeurt.
U kunt er terecht voor onder meer:
- crisisopvangcentra voor personen en gezinnen
- slachtofferhulp
- daklozenopvang
- vluchthuizen voor mishandelde vrouwen
- wonen onder begeleiding
- advies bij een Jongeren Advies Centrum (JAC)
- residentiële opvang voor jong-volwassenen (van 18 tot 25 jaar)
- schuldbemiddeling
- gezins- en relatiebegeleiding (partnergeweld, kindermishandeling, ouderenmishandeling, opvoedingsproblemen, scheidingsproblemen, ...)
- gecontroleerd bezoekrecht na echtscheiding (bezoekruimtes)
- hulpverlening aan seksuele delinquenten
- justitieel welzijnswerk: de sociale hulp- en dienstverlening aan gedetineerden en hun naastbestaanden met het oog op hun sociale reïntegratie.
Hoe contacteren?
Heb je een hulpvraag? Je kan contact opnemen met het CAW via:
- Chat [Link Chat] (open van maandag tot en met vrijdag van 13u tot 19u)
- mail [Link naar de mail]
- Telefoon: 0800 13 500 (open van maandag tot en met vrijdag van 09u tot 17u)
- Langs gaan [Link naar zoeken locatie]
Meer info?
website: https://www.caw.be/
mailadres: https://www.caw.be/contacteer-ons/mail/
Telefoonnummer: 0800 13 500 (gratis nummer)
Tele-onthaal
Waarom contacteren?
Praat bij Tele-Onthaal over wat jou bezighoudt.
Soms moet je al je moed bijeen rapen voor een gesprek. Of vraag je je af of zo’n gesprek wel veilig is. Om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken om te praten, houden we de drempel zo laag mogelijk:
- Anoniem
- Dag en nacht
- Kleine en grote zorgen
- Bellen en chatten
- Vrijwilliger luistert
Hoe contacteren?
Via chat [Link naar de chat]:
De chat van Tele-Onthaal is elke dag open van 18u tot 23u, en op woensdagen en zondagen van 15u tot 23u.
Tijdens de openingsuren van de chat klik je op ‘chat’. Dan klik je nog eens op de avatar of op de tekst ‘klik hier om te chatten’. Je vult eerst een (anonieme) nickname in. Je klikt op 'Start het gesprek' en dan pas kom je in contact met een vrijwilliger.
We ronden de gesprekken af tegen het sluitingsuur. Na 22u40 kan je geen nieuw gesprek meer starten.
Het gesprek blijft strikt vertrouwelijk tussen jou en de vrijwilliger. Er blijven geen sporen van het chatgesprek achter op je computer. Niemand kan dus zien dat je met ons gechat hebt. Wil je dat ook je bezoek aan deze website geen spoor nalaat, denk er dan aan de geschiedenis van je browser te wissen.
Via Telefoon op het nummer 106 (gratis nummer)
Het nummer 106 is 7 op 7 dagen en 24 op 24 uur bereikbaar. (gratis en anoniem)
Meer info?
website: https://www.tele-onthaal.be/
Telefoonnummer: 106 (gratis nummer)
Alcohol
Drank kan een grote invloed hebben op je leven. ALCOHOL? Minder vrijblijvend dan je zou willen? Drinkgewoontes kan je veranderen
Alcoholhulp
Waarom contacteren?
Alcoholhulp biedt u een online zelfhulp en een online begeleiding.
Hoe contacteren?
Online zelfhulp - Je kan online zelfstandig aan de slag als je wilt minderen of stoppen met alcohol. [Link naar de registratie]
- 24/7 toegankelijk. Kosteloos en anoniem
- Je beslist over wat je wilt bereiken
- Je kan anoniem contact hebben met andere deelnemers via een afgeschermd forum
Online begeleiding - Begeleid door een professionele hulpverlener kan je online aan de slag als je wilt minderen of stoppen met alcohol. [Link naar de registratie]
- 24/7 toegankelijk. Begeleiding gedurende 3 maanden. Kosteloos en anoniem.
- Je beslist zelf over wat je wilt bereiken. Je kan wekelijks overleggen met je persoonlijke hulpverlener via (beveiligde) chat.
- Je kan anoniem contact hebben met andere deelnemers via een afgeschermd forum.
Meer info?
website: https://www.alcoholhulp.be/
mailadres:
contactformulier: https://www.alcoholhulp.be/contact
De Druglijn
Waarom contacteren?
Drank, drugs en pillen kan een grote invloed hebben op je leven. Ook gokken of gamen kunnen een grotere impact hebben dan je zou willen. Hoe ga je daar best mee om? Hoe hou je je gebruik onder controle, ga je om met de risico’s en voorkom je problemen? Of ben je op het punt gekomen dat je wil minderen of stoppen? Bij de druglijn vind je advies op maat.
De Druglijn is er voor iedereen. Ben je student, gebruik je zelf of ben je ouder, partner, vriend, familielid, ... van iemand die gebruikt? We staan je graag anoniem te woord.
Hoe contacteren?
Je kan contact opnemen met de druglijn via:
- Chat [Link Chat] (open van maandag tot en met vrijdag van 12u tot 18u)
- mail [Link naar de mail] (antwoord binnen de 5 werkdagen)
- Telefoon: 078 15 10 20 (open van maandag tot en met vrijdag van 10u tot 20u)
Meer info?
website: https://www.druglijn.be/
mailadres: https://www.druglijn.be/stel-je-vraag/mail
Telefoonnummer: 078 15 10 20 (betalend nummer)
Antigif
Antigifcentrum
Waarom contacteren?
Op deze website vindt je informatie over de belangrijkste onderwerpen waarvoor men het Belgisch Antigifcentrum contacteert. Er worden ook tips gegeven over het veilig gebruik van producten en over hun etikettering.
Hoe contacteren?
Voor alle dringende vragen over vergiftigingen bel: 070 245 245 (gratis, 24/7).
Welke info vragen we als je belt?
Hou de verpakking van het betrokken product bij de hand.
- Leeftijd van het slachtoffer: gaat het om een kind of een volwassene?
- Wat is de naam van het product dat de vergiftiging heeft veroorzaakt (verpakking, bijsluiter,... bij de hand houden)?
- Over welke hoeveelheid van het product gaat het (aantal tabletten, soep- of theelepels,...)?
- Wat is er precies gebeurd (ongeval, zelfmoordpoging,...)?
- Stel je ziekteverschijnselen vast, zo ja, welke?
Meer info?
website: https://www.antigifcentrum.be/
Telefoonnummer: 070 245 245 (gratis 24/7)
(indien onbereikbaar bel 02 264 96 30 (normaal tarief). Vanuit het Groothertogdom Luxemburg kan het Centrum bereikt worden via het nummer 8002 5500 (gratis 24/7).
Drugs
Canabishulp
Waarom contacteren?
Op deze website vindt u:
- informatie over alle aspecten van cannabis en het gebruik ervan.
- online hulpverlening voor diegenen die problemen ondervinden door cannabisgebuik.
Hoe contacteren?
Deze website bestaat uit 3 delen (Je kan anoniem deelnemen):
- Info & zelftest (Link naar de zelftest)
- online zelfhulp (Link naar de online zelfhulp)
De online zelfhulp is een volledig geautomatiseerd stappenprogramma, waar geen hulpverlener aan te pas komt. Je gaat zelfstandig aan de slag om meer zelfcontrole te krijgen. Het programma duurt 12 weken. Elke week krijg je via de website een bericht van ons met tips om het programma verder te zetten. - online begeleiding (Link naar de online begeleiding)
De online begeleiding bij cannabisproblemen bestaat uit een programma met vragen en opdrachten. Als deelnemer bepaal je zelf welk doel je wil bereiken. Er is persoonlijke begeleiding door een hulpverlener, met mogelijkheid tot wekelijks contact via internet (chat).
Meer info?
website: https://www.cannabishulp.be/home
mailadres:
Telefoonnummer: Nihil
Drughulp
Waarom contacteren?
Deze website gaat over:
- 'partydrugs' zoals: ecstasy (XTC), speed, cocaïne, ketamine, GHB,
- en over heroïne, medicatie als drug en de NPS (Nieuwe Psychoactieve Stoffen)
De twee meest gebruikte drugs zijn alcohol en cannabis. Hiervoor kan je terecht op: www.alcoholhulp.be & www.cannabishulp.be
Hoe contacteren?
Deze website bestaat uit 3 delen (Je kan anoniem deelnemen):
- Info & zelftest (Link naar zelftest)
- online zelfhulp (Link naar de online zelfhulp)
De online zelfhulp is een volledig geautomatiseerd stappenprogramma, waar geen hulpverlener aan te pas komt. Je gaat zelfstandig aan de slag om meer zelfcontrole te krijgen. Het programma duurt 12 weken. Elke week krijg je via de website een bericht van ons met tips om het programma verder te zetten. - online begeleiding (Link naar de online begeleiding)
De online begeleiding bij drugproblemen bestaat uit een programma met vragen en opdrachten. Als deelnemer bepaal je zelf welk doel je wil bereiken. Er is persoonlijke begeleiding door een hulpverlener, met mogelijkheid tot wekelijks contact via internet (chat).
Meer info?
website: https://www.drughulp.be/home
mailadres:
Telefoonnummer: Nihil
De Druglijn
Waarom contacteren?
Drank, drugs en pillen kan een grote invloed hebben op je leven. Ook gokken of gamen kunnen een grotere impact hebben dan je zou willen. Hoe ga je daar best mee om? Hoe hou je je gebruik onder controle, ga je om met de risico’s en voorkom je problemen? Of ben je op het punt gekomen dat je wil minderen of stoppen? Bij de druglijn vind je advies op maat.
De Druglijn is er voor iedereen. Ben je student, gebruik je zelf of ben je ouder, partner, vriend, familielid, ... van iemand die gebruikt? We staan je graag anoniem te woord.
Hoe contacteren?
Je kan contact opnemen met de druglijn via:
- Chat [Link Chat] (open van maandag tot en met vrijdag van 12u tot 18u)
- mail [Link naar de mail] (antwoord binnen de 5 werkdagen)
- Telefoon: 078 15 10 20 (open van maandag tot en met vrijdag van 10u tot 20u)
Meer info?
website: https://www.druglijn.be/
mailadres: https://www.druglijn.be/stel-je-vraag/mail
Telefoonnummer: 078 15 10 20 (betalend nummer)
Eetstoornis
anbn
Waarom contacteren?
Samen op weg naar herstel bij eetstoornissen!
ANBN is een patiënten- en familieorganisatie die zich inzet voor iedereen met vragen of zorgen rond eetstoornissen. De werking bestaat uit ervaringsdeskundige vrijwilligers, met deelwerkingen op verschillende plaatsen in Vlaanderen.
- Heb je een eetprobleem?
- Ben je familie of partner van iemand met een eetstoornis?
- Ben je op zoek naar informatie over eetstoornissen?
ANBN (Anorexia Nervosa Boulimia Nervosa) IS ER VOOR JOU !
Hoe contacteren?
Inloophuis ANBN: Blijde Inkomststraat 113 bus 0004, 3000 Leuven
Ontmoet de vrijwilligers van ANBN op volgende locaties (Leuven, Antwerpen, Dilbeek, Gent, Hasselt, Turnhout) - Link naar de gegevens: https://anbn.be/over-anbn/
Meer info?
website: https://anbn.be
Inloophuis ANBN: Blijde Inkomststraat 113 bus 0004, 3000 Leuven
Telefoonnummer: +32 16 89 89 89
Gender
Lumi
Waarom contacteren?
Voor al je vragen over gender en seksuele diversiteit
Lumi is ...
- ... voor iedereen met vragen over gender en seksuele voorkeur
- ... een luisterend oor & informatiekanaal
- ... een veilige plaats om te spreken over discriminatie
- ... helemaal anoniem, gratis en luistert zonder vooroordelen
Opgelet! Omdat we bij Lumi erg veel oproepen binnen krijgen, kunnen we enkel ingaan op vragen of gesprekken over gender, geslacht en seksuele voorkeur.
Hoe contacteren?
Je kan Lumi bellen (maandag), met Lumi chatten (maandag, woensdag, donderdag) of mailen met al jouw vragen of verhalen over gender en seksuele diversiteit. Dat is helemaal gratis en anoniem.
Onze chat- en telefoonlijnen zijn open tussen 18.30u en 21.30u. Je kan een gesprek starten tot 21.15u.
- Telefoon: maandag (0800 99 533)
- Chat: maandag, woensdag en donderdag
- Mail (
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ): altijd
Let op! We zijn niet bereikbaar op feestdagen.
Meer info?
website: https://lumi.be/
mailadres:
Telefoonnummer: 0800 99 533 (gratis nummer)
Stop it Now!
Waarom contacteren?
Seksuele interesse kies je niet. Seksueel kindermisbruik wel.
Stop it Now! biedt een luisterend oor, informatie, advies en ondersteuning aan personen die zich zorgen maken over hun gevoelens of gedrag naar minderjarigen, alsook aan hun naasten. Daarnaast wil Stop it Now! de stap naar de gepaste hulp – wanneer nodig - verkleinen.
Hoe contacteren?
Stop it Now! biedt op drie manieren een luisterend oor. Heel letterlijk, via de telefoon maar ook online via e-mail en chat.
- Wie zijn/haar verhaal telefonisch wil doen, kan bellen naar 0800 200 50. Dit is een vertrouwelijke, anonieme en gratis lijn.
(Openingsuren: Dinsdag 15.00u. - 19.00u, Woensdag 09.30u. - 12.30u, Vrijdag 12.00u. - 15.00u) - Wanneer het makkelijker is om je verhaal neer te schrijven, kan je "Stop it Now!" ook via mail bereiken. Stuur dan een bericht naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wij helpen je verder. - Voor wie liever chat (https://stopitnow.sittool.net/chat). De chat is vertrouwelijk, anoniem en gratis. Gebruik een andere browser als Internet Explorer, die kan soms problemen geven.
(Openingsuren: Dinsdag 15.00u. - 19.00u)
Meer info?
website: https://stopitnow.be/
mailadres:
Chat: https://stopitnow.sittool.net/chat
Telefoonnummer: 0800 200 50 (gratis nummer)
Geweld
Geweld - Bel 1712
Waarom contacteren?
Professionele hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling
De kans dat je ooit geweld meemaakt is groot. Als pleger, als slachtoffer of als omstaander of getuige van geweld.
Je hebt verschillende vormen van geweld. Mensen stellen geweld vaak gelijk aan lichamelijk geweld of seksueel geweld. Maar er zijn ook andere vormen van geweld zoals financieel geweld of emotioneel geweld.
Bij geweld gebruiken mensen woorden die kwetsen. Bij geweld gebruiken mensen voorwerpen zoals een mes of een ander gebruiksvoorwerp. Of mensen schoppen of slaan.
Maar geweld kan ook passief zijn. Iemand negeren. Iemand geen aandacht geven. Iemand verwaarlozen.
1712 luistert. 1712 geeft advies. 1712 verwijst door.
Hoe contacteren?
Tijdens de week kun je met 1712 bellen of chatten. In het weekend en op feestdagen zijn we gesloten. Je kunt 1712 altijd mailen. We proberen je mail binnen de twee werkdagen te beantwoorden.
1712 is:
- telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 0900 uur tot 1800 uur
- via chat bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 1300 uur tot 1700 uur en van 1800 uur tot 2200 uur en op vrijdag van 1300 uur tot 1700 uur
- per mail 24 op 24 uur en 7 op 7 dagen bereikbaar
U kan gratis (verschijnt niet op de telefoonrekening) en anoniem gebruik maken van professionele hulpverlening.
Meer info?
website: https://www.1712.be/nl
mailadres: via mailformulier
Telefoonnummer: 1712 (gratis nummer)
Gokken
Gokhulp
Waarom contacteren?
Gokken is dikwijls een bron van vermaak, maar het kan ook tot heel wat problemen leiden. Het informatieve gedeelte van de website is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over gokken en kansspelen, maar ook voor spelers die de controle dreigen te verliezen en voor mensen uit hun omgeving.
Als gokken een gewoonte wordt die uit de hand loopt, dan wordt het spel bittere ernst...
Hoe contacteren?
Deze website bestaat uit 3 delen (Je kan anoniem deelnemen):
- Info & zelftest
(Link naar zelftest: "Hoe ga jij om met kansspelen")
(Link naar zelftest: "Gokproblemen? Test jezelf!")
(Link naar zelftest: "Test je kennis") - online zelfhulp (Link naar de online zelfhulp)
De online begeleiding bij gokproblemen bestaat uit een programma met vragen en opdrachten. Als deelnemer bepaal je zelf welk doel je wilt bereiken. Je kan kosteloos en anoniem deelnemen.
Je kan zo lang van het programma gebruik maken als je wilt. Het wordt aangeraden om het programma gedurende 12 weken te volgen. Elke week krijg je een ondersteunend bericht met enkele tips, wanneer je ingelogd bent in het programma. Als je een e-mailadres opgegeven hebt, dan ontvang je ook een melding van deze berichten via mail (om dit bericht te lezen moet je inloggen). - online begeleiding (Link naar de online begeleiding)
Hier kan je online aan de slag als je wilt minderen of stoppen met gokken, begeleid door een professionele hulpverlener. 24/7 toegankelijk. Begeleiding gedurende 9 weken (verlengbaar met 3 weken). Kosteloos en anoniem. Je beslist zelf over wat je wilt bereiken. Je kan wekelijks overleggen met je persoonlijke hulpverlener via (beveiligde) chat. Je neemt automatisch deel aan het 'Gokhulp-Toptraining' onderzoek. Je kan anoniem contact hebben met andere deelnemers via een afgeschermd forum..
Meer info?
website: https://gokhulp.be/
mailadres:
Telefoonnummer: 078 15 10 20 (De druglijn - maandag tot vrijdag van 1000 uur tot 2000 uur)
De Druglijn
Waarom contacteren?
Drank, drugs en pillen kan een grote invloed hebben op je leven. Ook gokken of gamen kunnen een grotere impact hebben dan je zou willen. Hoe ga je daar best mee om? Hoe hou je je gebruik onder controle, ga je om met de risico’s en voorkom je problemen? Of ben je op het punt gekomen dat je wil minderen of stoppen? Bij de druglijn vind je advies op maat.
De Druglijn is er voor iedereen. Ben je student, gebruik je zelf of ben je ouder, partner, vriend, familielid, ... van iemand die gebruikt? We staan je graag anoniem te woord.
Hoe contacteren?
Je kan contact opnemen met de druglijn via:
- Chat [Link Chat] (open van maandag tot en met vrijdag van 12u tot 18u)
- mail [Link naar de mail] (antwoord binnen de 5 werkdagen)
- Telefoon: 078 15 10 20 (open van maandag tot en met vrijdag van 10u tot 20u)
Meer info?
website: https://www.druglijn.be/
mailadres: https://www.druglijn.be/stel-je-vraag/mail
Telefoonnummer: 078 15 10 20 (betalend nummer)
Misbruik
Misbruik - Bel 1712
Waarom contacteren?
Professionele hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling
De kans dat je ooit geweld meemaakt is groot. Als pleger, als slachtoffer of als omstaander of getuige van geweld.
Je hebt verschillende vormen van geweld. Mensen stellen geweld vaak gelijk aan lichamelijk geweld of seksueel geweld. Maar er zijn ook andere vormen van geweld zoals financieel geweld of emotioneel geweld.
Bij geweld gebruiken mensen woorden die kwetsen. Bij geweld gebruiken mensen voorwerpen zoals een mes of een ander gebruiksvoorwerp. Of mensen schoppen of slaan.
Maar geweld kan ook passief zijn. Iemand negeren. Iemand geen aandacht geven. Iemand verwaarlozen.
1712 luistert. 1712 geeft advies. 1712 verwijst door.
Hoe contacteren?
Tijdens de week kun je met 1712 bellen of chatten. In het weekend en op feestdagen zijn we gesloten. Je kunt 1712 altijd mailen. We proberen je mail binnen de twee werkdagen te beantwoorden.
1712 is:
- telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 0900 uur tot 1800 uur
- via chat bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 1300 uur tot 1700 uur en van 1800 uur tot 2200 uur en op vrijdag van 1300 uur tot 1700 uur
- per mail 24 op 24 uur en 7 op 7 dagen bereikbaar
U kan gratis (verschijnt niet op de telefoonrekening) en anoniem gebruik maken van professionele hulpverlening.
Meer info?
website: https://www.1712.be/nl
mailadres: via mailformulier
Telefoonnummer: 1712 (gratis nummer)
Psychisch
Centrum Geestelijke Gezondheid
Waarom contacteren?
Een Centrum Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) biedt gespecialiseerde zorg aan mensen met ernstige psychische problemen. Je kan bij ons terecht nadat je door bijvoorbeeld een huisarts, het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), een Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW)… bent doorverwezen.
Je als volwassene bij een CGG terecht voor:
- Je hebt psychische problemen zoals een depressie, dwanggedachten, psychotische belevingen, ernstige stemmingsschommelingen, angsten, fobieën…
- Je hebt relatieproblemen die gepaard gaan met of het gevolg zijn van ernstige psychische spanningen
- Je hebt psychosomatische klachten: allerlei lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, maag- en darmklachten, vermoeidheid, slapeloosheid… zonder directe lichamelijke oorzaak
- Je hebt verdere opvolging en behandeling nodig na een psychiatrische opname
Een Centrum Geestelijke Gezondheidszorg werkt enkel op afspraak. Om een afspraak te maken, bel je een centrum in je buurt. We plannen zo snel als mogelijk een eerste gesprek waarin we samen bekijken welke hulp het beste antwoord biedt op jouw vraag en verwachtingen. Als wij je verder kunnen helpen, geven we je alle informatie over de verdere behandeling en de eventuele wachttijd.
Een niet-medische consultatie kost in elk Centrum Geestelijke Gezondheidszorg evenveel. Het standaardtarief per consultatie bedraagt €11 per uur.
Hoe contacteren?
U kan een centrum geestelijke gezondheid zoeken via uw postnummer op de website van CCG (https://www.centrageestelijkegezondheidszorg.be/ik-zoek-hulp)
Meer info?
website: https://www.centrageestelijkegezondheidszorg.be/
mailadres: via uw postnummer op de website van CCG (https://www.centrageestelijkegezondheidszorg.be/ik-zoek-hulp)
Telefoonnummer: via uw postnummer op de website van CCG (https://www.centrageestelijkegezondheidszorg.be/ik-zoek-hulp)
Depressiehulp
Waarom contacteren?
Voel je je somber? Heb je nergens zin in? Je twijfelt of piekert veel? Misschien weet je niet goed meer welke richting je in je leven uit wil, of is er sprake van depressieve klachten?
Online zelfhulp biedt je een aantal oefeningen voor een betere stemming. Je kan er volledig zelf mee aan de slag.
- Minimum leeftijd om deel te nemen is 18 jaar.
- 24/7 toegankelijk
- Kosteloos en anoniem
- Anoniem contact met andere deelnemers via een afgeschermd forum
Hoe contacteren?
De online zelfhulp is een volledig geautomatiseerd programma, waar geen buitenstaander aan te pas komt. Je gaat zelfstandig werken aan je stemming. Het programma heeft geen vaste duur, maar reken op 10 weken om alles grondig te doen. Kijk wat rond op de site "https://depressiehulp.be/" en lees voor wie zelfhulp bedoeld is, hoe het zit met je privacy, … Vraag je af of je er nu klaar voor bent om enkele weken actief aan de slag te gaan met deze zelfhulp.
Klaar? Dan kan je je aanmelden via de link "https://depressiehulp.be/zelfhulp/aanmelden"
We stellen je eerst enkele vragen, bv. over je stemming. Vervolgens geven we je een advies in welke mate zelfhulp vermoedelijk iets voor jou kan zijn. Vervolgens kan je de aanmelding voltooien en kies je een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna krijg je toegang tot de zelfhulp.
Meer info?
website: https://depressiehulp.be/
mailadres:
Psychosenet
Waarom contacteren?
PsychoseNet.be is een initiatief van ervaringsdeskundigen, betrokkenen en professionals en beoogt een laagdrempelige plek te zijn waar naast goede en normaliserende informatie ook hoop en steun geboden wordt.
Hoe contacteren?
ESpreekuur
Stel hier (anoniem) je vraag aan één van onze experts. Is het de eerste keer dat je het eSpreekuur gebruikt? Lees dan even de gebruikshandleiding door.
Hou er rekening mee dat we je vraag en antwoord in principe publiceren, zodat andere bezoekers er ook van kunnen leren.
Meer info?
website: https://www.psychosenet.be/
ESpreekuur: https://www.psychosenet.be/spreekuur-formulier/
Contactformulier: https://www.psychosenet.be/contact/
Telefoonnummer: Nihil
Trefpunt zelfhulp
Waarom contacteren?
Zelfhulpgroepen en lotgenotencontact staan centraal bij Trefpunt Zelfhulp. Zit je met vragen rond je zelfhulpgroep of wil je graag een project uitwerken rond zelfhulp? Wij helpen je graag verder.
Je bent niet de enige: voor elke thematiek is er een zelfhulpgroep van lotgenoten. Zit je met een veel voorkomende aandoening of heb je te maken met een eerder zeldzame ziekte? Kamp je met een psychosociaal probleem of zoek je lotgenoten in dezelfde bijzondere situatie?
Hoe contacteren?
Vindt een zelfhulpgroep via de link: https://www.zelfhulp.be/zoek-een-zelfhulpgroep
Meer info?
website: https://www.zelfhulp.be/
Telefoonnummer: 016/33.00.44
Zelfmoord
Zelfmoord Bel 1813
Waarom contacteren?
Lijkt zelfmoord soms nog de enige oplossing? Je wil niet meer denken of voelen? Je staat op een keerpunt, er moet iets veranderen. Praat over je zelfmoordgedachten. Onze deskundige vrijwilligers luisteren naar jouw verhaal. Anoniem, eerlijk en zonder oordeel.
Hoe contacteren?
Bij de Zelfmoordlijn1813 staat er iemand voor je klaar. Elk gesprek is anoniem en gratis.
- De Zelfmoordlijn1813 is telefonisch 24/7 bereikbaar op het nummer: 1813
- De chatdienst van Zelfmoordlijn1813 is elke avond geopend tussen 17u en 00u. (link naar de chatdienst)
- Heb je nood aan een gesprek over zelfmoord? Je kan 24 uur op 24 een mail sturen naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Je mail wordt binnen de 5 werkdagen persoonlijk beantwoord door één van onze vrijwilligers. De mail is niet geschikt voor acute crisissituaties, hiervoor kan je terecht via telefoon (1813) of chat.
Meer info?
website: https://www.zelfmoord1813.be/
mailadres:
Telefoonnummer: 1813
Hulpaanbod intern Defensie
Waar kan ik binnen defensie terecht met "PSMR"-problemen? (Psycho-Sociaal - Moreel - Religieus)
Groen nummer PsySoc Belgian Defence - NL 0800 96 459
Waarom contacteren?
Stress, Conflicten, Pesterijen, Geweld, Ongewenst seksueel gedrag, Burnout, ...
Er over praten helpt om er uit te geraken.
Er bestaan meerdere contactpersonen binnen Defensie die je kunnen helpen een oplossing te vinden.
Hoe contacteren?
Een luistend oor, advies, hulp
De dienst Psychosociale Risico's op het werk is bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 08.00 uur en 16.00 uur.
(Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk)
Meer info?
website: Nihil
mailadres: Nihil
Telefoonnummer: 0800 96 459 (gratis nummer bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 08.00 uur en 16.00 uur)
CGG Militair hospitaal - Dienst Individuele Hulpverlening (DIH)
Waarom contacteren?
De dienst individuele hulpverlening (DIH) van het centrum geestelijke gezondheid (CGG) van het militair hospitaal kan je contacteren voor:
- Aanpassingsproblemen (werk gerelateerd of levensfaseproblemen)
- Emotionele problemen (minderwaardigheidsgevoelens, perfectionisme, angst en onzekerheid, agressiviteit en impulsiviteit, schuldgevoelens, gebrek aan assertiviteit, ...)
- Verwerkingsmoeilijkheden (relatiebreuk, ziekte, overlijden, na ingrijpende gebeurtenis)
- Psychosomatische problemen (slaapstoornissen, chronische pijn, ...)
- Gezins- en relatiemoeilijkheden
Download hier de folder van DIH
Hoe contacteren?
De dienst individuele hulpverlening is gevestigd in het Militair Hospitaal te Brussel alsook op de delokalisatie in de RMC's van Zeebrugge, Leopoldsburg, Amay en Marche-en-Famenne.
Een afspraak op de dienst individuele hulpverlening kan gemaakt worden via het secretariaat van CGG (Telefonisch of persoonlijk in het MHKA A+2) door:
- de militair of burger bij Defensie zelf
- via de aangenomen geneesheer
- via AMT
- via Psychosociale actoren
- via collega's
Het DIH in het HMKA is bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 07h30 en 12h00 en tussen 13h00 en 15h30
Het RMC Leopoldsburg is bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag (De intake gebeurt via het MHKA)
Het RMC Zeebrugge is bereikbaar op woensdag, donderdag en vrijdag
Meer info?
website: https://www.hopitalmilitaire.be/consult_dih_nl.php
mailadres: nihil
Telefoonnummer: 02 443 19 93 of 02 443 19 97 (MHKA Brussel) - 02 442 48 91 (RMC Leopoldsburg) - 02 443 05 93 (RMC Zeebrugge)
CGG Militair hospitaal - Centrum voor CrisisPsychologie (CCP)
Waarom contacteren?
Het centrum voor crisispsychologie (CCP) van het centrum geestelijke gezondheid (CGG) van het militair hospitaal biedt:
- Psychologische ondersteuning na een kritisch incident
(militairen en burgerpersoneel van Defensie die getroffen zijn door een ingrijpende, potentieel traumatogene gebeurtenis)
- Psychologische opvang van militairen in het kader van buitenlandse opdrachten
Hoe contacteren?
Het centrum voor crisispsychologie (CCP) kan je contacteren:
- telefonisch via het secretariaat van het CGG in het militair hospitaal (Van maandag tot vrijdag tussen 07h30 en 12h00 en tussen 13h00 en 15h30)
- via COps (24/7) (Wacht permanentie CCP 24/7)
Meer info?
website: https://www.hopitalmilitaire.be/consult_ccp_nl.php
mailadres: Nihil
Telefoonnummer: 02 443 19 93 of 02 443 19 97 (Srt CGG - MHKA Brussel tijdens de diensturen)
Telefoonnummer: 02 443 45 67 (via COps 24/7)
CGG Militair hospitaal - Militair Centrum voor Addictie (CMilA)
Waarom contacteren?
Het militair centrum voor addictie (CMilA) is een centrum voor rehabilitatie na verslaving. Het kan worden gecontacteerd door:
- alle militairen en burgerpersoneelsleden van Defensie met een afhankelijkheidsprobleem
- iedereen met vragen over (eigen) gebruik of misbruik, enz ...
- collega's, familie, hiërarchie, ...
Hoe contacteren?
Een afspraak in het militair centrum voor addictie (CMilA) kan gemaakt worden via het secretariaat van CGG (Telefonisch of persoonlijk in het MHKA A+2) door:
- de persoon zelf
- via de aangenomen geneesheer
- via AMT
- via psychosociale actoren
- via collega's
Het secretariaat CGG is bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 07h30 en 12h00 en tussen 13h00 en 15h30
Meer info?
website: https://www.hopitalmilitaire.be/consult_cmila_+_nl.php
mailadres: Nihil
Telefoonnummer: 02 443 19 93 of 02 443 19 97 (Srt CGG - MHKA Brussel tijdens de diensturen)
CGG Militair hospitaal - Recovery Group
Waarom contacteren?
De recovery group is een herstelprogramma voor (ex)-militairen die tijdens hun opdracht(en) ingrijpende zaken gezien en/of ervaren hebben en die na terugkomst (soms zelfs lange tijd nadien) een zekere last ondervinden van deze ervaringen. Door middel van groepsgesprekken trachten we deze last te verlichten en aan herstel te werken. De groepsgesprekken omvatten 10 sessies van 3 uur en stareten vanaf 12 oktober 2023. (Download hier de flyer)
Alle (ex)-militairen die ten gevolge van operaties bepaalde psychische en/of emotionele last ondervinden kunnen hier terecht.
Hoe contacteren?
Ben je geïnteresseerd om deel te nemen aan de groepsgesprekken? Stuur dan een mail naar
Het secretariaat CGG is bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 07h30 en 12h00 en tussen 13h00 en 15h30
Meer info?
website: Nihil
mailadres:
Telefoonnummer: 02 443 19 93 of 02 443 19 97 (Srt CGG - MHKA Brussel tijdens de diensturen)
Zelfdoding
Waarom contacteren?
Als je met zware en langdurige problemen kampt, kan het zijn dat je je wanhopig en machteloos voelt. Zelfmoord kan dan de enige of beste oplossing lijken. Door een einde te maken aan je leven, sluit je echter ook eventuele andere mogelijkheden uit. De meeste mensen met zelfmoordgedachten kunnen worden geholpen, ook al kun je dan nu zelf niet geloven. Zoek hulp, praat erover met iemand die je vertrouwt.
Hoe contacteren?
Bij zelfdodingsgedachten zijn er verschillende diensten die u kunnen helpen:
- Het centrum voor crisispsychologie (CCP)
- De sociale dienst (SSD) van CDSCA (Centrale Dienst voor sociale en culturele actie van het Ministerie van Landsverdediging)
- De dienst voor religieuze en morele bijstand (DRMB)
- de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW-PsySoc)
Download ook de flyer over zelfdoding
Meer info?
Website:
-
- De sociale dienst (SSD) van CDSCA - https://www.cdsca-ocasc-website.be/diensten/sociale-dienst/
Mailadres:
-
- De dienst voor religieuze en morele bijstand (DRMB) -
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- De dienst voor religieuze en morele bijstand (DRMB) -
Telefoonnummer:
-
- Het centrum voor crisispsychologie (CCP) - 02 443 19 93 of 02 443 19 97 (Srt CGG - van maandag tot vrijdag tussen 08.00 uur en 16.00 uur)
- De sociale dienst (SSD) van CDSCA - 02 443 25 06 (van maandag tot vrijdag tussen 09.00 uur en 15.00 uur)
- de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW-PsySoc) - 0800 96 459 (van maandag tot vrijdag tussen 08.00 uur en 17.00 uur)
> Informatieflyers PSMR Teams
Psycho-Sociaal, Moreel en Religieus Team (PSMR)
Download de informatieflyer van het PSMR-Team:
> Informatieflyer Kleine Brogel - PSMR-problemen
Psycho-Sociaale, Morele of Religieuze problemen?
Spreek erover. Collega's, uw oversten, commandoketen, ... zijn mogelijke aanspreekpunten.
Link naar de website van de luchtmachtbasis "Kleine Brogel" met de infoflyer "Hoe voel jij je?"