2 oktober 2015 - Sociale telefonie aan boord van de schepen

ACV Openbare Diensten vroeg en dringende tussenkomst aan ACOS Ops&Trg ten gevolge van de sociale communicatieproblematiek aan boord van de schepen.

Probleemstelling:

Op 5 oktober 2015 vertrekt de LEOPOLD voor een zending van 3,5 maanden.

Wij vernemen dat de gebruikelijke Astrium-telefoonkaarten niet meer zouden gebruikt worden. (Volgens onze info zou het bestaande contract aflopen op 31 december 2015 en niet verlengd worden door DGMR. Besparingsmaatregel ten koste van het personeel op opdracht?) In plaats daarvan zou men gebruik moeten maken van Skype.

Hierbij hebben we toch wel wat bedenkingen:

  1. Er zijn aan boord enkel 8 Laptop’s voor sociale telefonie (facebook, mail, enz,..) tijdens een operatie voor 160 personen
  2. Deze staan in lokalen die voor iedereen toegankelijk zijn (Wat met de privacy?) en er worden ook geen hoofdtelefoons met micro voorzien.
  3. De bandbreedte aan boord is zeer beperkt , waardoor het hoogst waarschijnlijk niet zal haalbaar zijn om SKYPE te gebruiken.
  4. Niet iedereen op het thuisfront is in het bezit van een PC, laptop, smartphone (grootouders , ouders).
  5. De sociale computers worden terug weggehaald na de missie . Wat met een opdracht van meer dan 10 dagen. (SOP Ops!).

Dit nieuwe concept is gebaseerd op het land- en luchtcomponent, die ergens op de wal gestationeerd zijn en waar plug&play geen probleem is. Aan boord bij de marine gebeurt alles echter over een beperkte satcom verbinding waarbij operationele materies voorrang hebben op de bandbreedte. Bovendien kon de bemanning vroeger kaartjes bijkopen waardoor je in de haven ook voordelig kon bellen. Nu is de voorraad kaartjes bijna op waardoor er zelfs geen twee kaarten per persoon beschikbaar zijn. Voor een deployment van 3,5 maanden is dit zeer weinig. Dit probleem stelt zich voor alle schepen van de marinecomponent.

Wij stellen ons ten zeerste in vraag of het gebruik van Skype realiseerbaar is, wetende dat je momenteel via de satcom met moeite een nieuwspagina openkrijgt. Daarenboven wordt de verantwoordelijkheid weer bij het personeel gelegd ( skype thuis installeren, op voorhand tegoeden op skype zetten, als het niet werkt pech) in plaats dat defensie een dienst aanbiedt.

Voor de andere componenten is dit probleem minder erg omdat zij via landlijnen werken. Aan boord laat de infrastructuur zelfs niet toe om met eigen toestellen te werken.

Hiermee gaan we terug twintig jaar achteruit met geen mogelijkheid om te bellen naar huis van op zee. We verzoeken dringend om een oplossing uit te werken voor dit probleem.

Bekomen oplossing:

Gelieve hierbij de analyse te willen vinden van de door u gestelde problematiek.

In de nieuwe SOP Sociale Communicaties verbindt Defensie er zich toe om aan de rechthebbende personen Internet aan te bieden.

Deze SOP voorziet tevens dat er Ad Hoc oplossingen overeen gekomen worden in gevallen waar dit niet mogelijk zou zijn.

Dit is voor de LEOPOLD, zoals door uw mail aangehaald, zeker het geval. Skype of andere Voice over IP oplossingen zijn inderdaad vandaag de dag aan boord geen oplossingen met voldoende kwaliteit.

De nodige acties lopen reeds binnen DGMR om aan boord een open Internetverbinding mogelijk te maken en er wordt verwacht dat deze in de loop van 2016 gradueel voor de schepen van de Marine zal kunnen ingevoerd worden.

Dit is maar een oplossing op middellange termijn, daarvoor is voor de opdracht van de LEOPOLD volgende Ad Hoc regeling overeen gekomen :

  1. Telefoneren zal gedurende de ganse opdracht mogelijk zijn :
    • tot en met 31 december 2015 met de huidige BMSP kaartjes ;
    • vanaf dan tot het einde van de opdracht op kosten van Defensie zonder BMSP kaartjes en op dezelfde toestellen. De gebruiksprocedure hiervoor verschilt licht van deze voor BMSP en zal als gevolg van uw vraag nog duidelijker uitgeschreven worden.
  2. Er blijven, daarboven op, a ratio van één PC per 20 personen zoals voor alle detachementen in operaties, 8 PC’s aan boord die men kan gebruiken voor sociale doeleinden.

Hartelijk dank voor de constructieve samenwerking

ACV Openbare Diensten dankt de overheid voor de aangeboden oplossing.